woensdag 25 juli 2012

Hot......Bijenzwerm....Tootje......

Het is vandaag.....het was zondag......
"Jongens hebben jullie je buikje vol?"vraagt moeder aan de kinderen........"ja moe wat is er dan?"de kleintjes kijken nieuwsgierig in het rond. De bijenkast krioelt van leven. Moeder zucht en zegt "ja jammer jongens maar we gaan letterlijk en figuurlijk verkassen, het wordt hier te vol. Ik kan mijn bijenkont niet meer keren". Even later klinkt het startsein. De koningin, die nu eindelijk ook eens echt als koningin wil worden behandeld, geeft het start sein. Het grote bijenvolk stijgt op, de wijde wereld in..op naar meer ruimte. Na een hele lange tijd gevlogen te hebben hebben de bijen een mooie plek gevonden.........hier is het goed. De Koningin zet zich neer. "kijk "zegt de koningin "deze plek is ver genoeg verwijderd van onze oude plek, zo krijgen wij geen ruzie
en kunnen wij genoeg honing verzamelen". De plaats die ze hebben uitgekozen is tussen 2 tuinen in.....In die ene tuin staat zelfs een aardbeien tafel die nodig bezocht moet worden. Binnen een paar uur hangt er een tros bijen die zeker 2 kg kan wegen. De buurman heeft het volkje zien landen en belt de Imker.......Deze zet een speciale muts met gaas op en heeft zich ook verder goed beschermt.....Het scheppen gaat beginnen. Met 2 pollepels schept de Imker de bijen in een meegebrachte rieten korf.Vaak staan die afbeeldingen op een potje honing. "kom maar jongens...."zegt de Imker en begint de tros bijen op te lepelen.........Nadat de koningin ook in de korf is gekomen....volgt de rest van zelf, want bijen zijn een dienend volgzaam volkje....Wanneer het nacht is geworden laat de Imker de bijen en een speciale bijenkast los.
Ik had er graag een mooie foto van gemaakt...maar de bijen waren voor mij "iets te actief"......ik ben dus maar uit de buurt gebleven.
Voor de rest is Westerbork overgenomen door een 2000 fietsers die de fiets vierdaagse aan het doen zijn. De middenstand van Westerbork legt ze "in de watten".....Voor ons de gewone , Bork, is het fietsten en rijden "op eigen risico". Automobilisten die spontaan deuren open doen. Fietsers die plots bedenken dat zij "willen keren"..........
.Zo nu mijn brood bekijken.....ik ruik hem al......een salade maken met wat paprika en uien die ik heb  gerookt in de tuin. Dan voorslapen want ik heb nachtdienst......helaas maar één, ik heb er liever 2 achter elkaar......Morgen even een paar uurtjes slaap pakken en dan weer het hele weekend dienst. Ik maak behoorlijk wat uren want veel collega's zijn op vakantie. Wouter zou vandaag komen....maar jullie raden het al.......niets meer gehoord van hem. Jammer blijft het. Wij twijfelen of wij het zwembad nog gaan opzetten........
Zoals jullie weten heb ik bij een groot uitvaartbedrijf gewerkt in Amsterdam.Daar heerste een aparte sfeer en dan druk ik het nog zachtjes uit................er is een boek over geschreven....een aanrader...en bedankt Jos...... "Tootje het leven in een uitvaartcentrum"....het is een giller...en zo herkenbaar .........neem het mee op vakantie...maar lees het!!!!!!!Ik geniet er  van..........en herken......De katten liggen voor oud vuil in de tuin...zelfs een vogel kan hen niet bekoren.De kippen liggen in de schaduw........Liefs

Geen opmerkingen: